شناخت وضع موجود و مشكلات و ارائه راهكار براي روستاي فروان

۱۰۳. ↑ ابوالعلاء معرّی، لزوم مالایلزم: اللزومیات، ج۱، ص۴۸۸، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳. ۸۱. ↑ ابن عربی، فصوصالحکم، ج۱، ص۲۰۲ـ۲۰۵، والتعلیقات علیه بقلم ابوالعلاء عفیفی، تهران ۱۳۶۶ش. ۱۰۰. ↑ احمد مهدوی دامغانی، رساله درباره خضر عیلهالسلام، ج۱، ص۶۵ـ۶۷، تهران ۱۳۸۶ش. در روایات و داستانهای اسلامی نیز نام سه تن آمده است که در پی آب حیات رفته اند.دو تن از ایشان از آن آشامیده و زندگی جاودان یافته اند و یکی ناکام بازگشته است: الیاس ، خضر و اسکندر ذوالقرنین .نام الیاس، یکی از پیامبران بنی اسرائیل ، دوبار در قرآن مجید آمده است.

اطراف چشمه پوشیده شده از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین شناسی و آهک های سخت دولومینت است. آب 93 درجه از اعماق زمین بالا می آید که چشمه های آب گرم کوزاکل را به مکانی محبوب برای گردشگری سلامت تبدیل می کند. در این دوره از تاریخ مردگان را به همراه متعلقاتشان درون خمره دفن میکردند، بنابراین گورها به شکل خمرهاند. ۶۵. ↑ ابن عساکر، تهذیب تاریخ دمشقالکبیر، تعلیقات بدران، ج ۵، ص۱۶۴، از عبدالقادر بدران، بیروت ۱۳۹۹/۱۹۷۹. یعنی حدودا دو ساعت و چهل و پنج دقیقه از اصفهان زمان میبرد تا به مقصد برسید. برعکس بسیاری از روستاهای کشور، بیشتر مردم آنجا را جوانان و کودکان تشکیل دادهاند که با مهمانهای دائمی روستای خود یعنی کوهنوردان بسیار خوشرو و شادان برخورد میکنند.

ق. او راست: شرح مطالع الانوار در منطق از قاضی سراج الدین محمود ارموی، و نیز حاشیه ای بر حاشیهء سید شریف بر شمسیه نوشته است. استندها انواع زیادی دارند که برای آشنایی با انواع آن گروه نمارنگ مقاله ای کامل ارائه نموده که می توانید آن را مطالعه کنید . دانشنامه بزرگ اسلامی، مرکز دائرةالمعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «آب حیات»، ج۱، ص۱۴. زن میداند که استاد هرگز او را نشناخته است و این چشمها از آن او نیست. این آبشار در دره زیبای پونهزار و در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی چنان زیبایی و طراوتی به کوههای اطراف داده است که چشم هر بینندهای را جذب در خود میکند.

آبشار پونهزار یا بیدنیانی در فاصله 25 کیلومتری غرب شهرستان فریدونشهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سر چشمه میگیرد. به دلیل رویش پونه در آبراهههای آن به آبشار پونهزار معروف است، ارتفاع این آبشار حدود 30 متر است و در محلهای ریزش آب خزههای سرسبز دائمی تشکیل شدهاست. پاموکاله (Pammukale) که از ترکیب دو واژه ترکی «پاموک» و «کاله» به معنی «قلعه پنبهای» تشکیل شده، خانه استخرهایی زیبا و دیدنی از آبگیرهای آب گرم طبیعی با سنگ آهک متخلخل تراورتن است. آب این چشمه خیلی گرم و از مواد کلروسولفات کلسیم دار تشکیل شده است. آب زندگانی. آب زندگانی یا آب حَیات چشمه ای تخیلی است در داستان ها که گفته می شود هر کس از آن بنوشد جوانی خود را بازمی یابد و پیر نمی شود.

داستان های مربوط به آب زندگانی هزاران سال است در نقاط گوناگون جهان بازگو شده و در گیلگمش، نوشته های هرودوت (پنج سده پیش از میلاد) و اسکندرنامه ها و داستان های جنگ های صلیبی نیز دیده می شود. در داستان های اسلامی نیز نام سه تن آمده است که در پی آب زندگانی رفته اند.دو تن از ایشان از آن آشامیده و زندگی جاودان یافته اند و یکی ناکام بازگشته است: الیاس، خضر و ذوالقرنین. به او گفتند: بايد از چشمهٔ آب حيات بنوشى و اين سفر هفتاد سال طول مىکشد. خیلی از گردشگران این شهر را برای سفر خود انتخاب می کنند و از تورهای مسافرتی استفاده می کنند تا در هنگام سفر با تمامی جاذبه های این شهر آشنا شوند و محل اقامت خود را در هتل های مناسب و لوکس قطعی کنند.

این روستا بسیار سرسبز بوده و اقامت در آن بسیار لذت بخش می باشد و شما می توانید با سفر به این روستا خاطره ای خوش را رقم بزنید. با فرو پاشی شوروی سابق و مرزهای آهنی غیر قابل نفوذ آن در سال ۱۹۹۱ و روی کار آمدن جمهوری های مختلف از جمله جمهوری خود مختار نخجوان در همسایگی کشور ایران و نیز بواسطه ارتباط و پیوند تاریخی بین ساکنین دو سوی مرز باب مبادلات مرزی غیر قانونی گشوده شد که عملاً منجر به مشکلات عدیده ای گردید. یکی از آثار تاریخی بیرجند مسجد جامع چهار درخت متعلق به دوران صفویه است.

روستای اسلامیه یا فراشاه، یکی از روستاهای تاریخی شهرستان تفت و استان یزد است که در بین کوههای انجیرایی، گلوبادام، عقاب و سهراب واقع شده است. درجه حرارت آب این چشمه ها به۵۰ درجه سانتىگراد می رسد و به کسانی که سابقه بیماری های قلبی و عروقی دارند، توصیه می شود که از این آب استفاده نکنند. آب گوارای این چشمه، در کنار آبوهوای بهشتی اطراف آن و خاصیت درمانی آن به جذب گردشگر در منطقه کمک بسیاری کرده است.

چشمه آبشور پاموکاله Pamukkale ترکیه یکی از نمونه های نادر طبیعی جهان در کنار باداب سورت ایران است. اسکندر پس از فتح سرزمينهاى زياد تصميم گرفت کارى کند تا هميشه زنده بماند. اين کار را کردند و در يکى از چشمهها ماهى زنده شد. این چشمه و محدودهٔ آن یکی از مهمترین تفرجگاههای مردم این منطقهاست. سپس گروهي از مردم اين شهر به سوي قريه تهران مهاجرت كردند و موجبات گسترش و رونق آن را فراهم آوردند.تهران به دليل وجود باغهاي فراوان و آب و هواي مطبوعتر نسبت به شهر ري، در زمان حكومت ايلخانان مغول به ويژه در تابستانها مورد توجه ويژه قرار ميگرفت؛ از همين رو ميتوان گفت تهران پس از حمله مغول نخستين گام را در راه توسعه و گسترش برداشت.

شهري كه در طي چهارده سده به يكي از شهرهاي معروف آذربايجان و ايران اشتهار يافته است. جهرم يا كهرم به معناي جاي گرم است و از آثار باقي مانده آن ميتوان قلعه گبري را نام برد كه به سبك معماري ساساني ساخته شده است.به استناد نوشتههاي استخري، ابن بلخي و حمدالله مستوفي، جهرم قلعهاي بزرگ، معروف به خورشه و خورشاه داشت كه فاصله آن تا شهر، پنج فرسخ بود. این شهر قبلاُ به “طبرس” و “گبرش” معروف بود وب عدها به تفرش تبدیل شده است.

به گونه ای که «صبر ایوب» به یک ضرب المثل تبدیل شد. شاخه ای از تیرهء حاجیوند هیهاوند از طایفهء چهارلنگ بختیاری. آب حیات. آب حَیات، یا آب زندگانی، آب زندگی، آب جاودانگی، آب جوانی، آب حیوان، آب بقا، عین الحیوة، نهرالحیوة، چشمه ای مفروض در ظلمات که هر کس از آن بنوشد یا سر و تن در آن بشوید، جوانی از سر گیرد، روزگار شادمان بگذراند و جاودانه زِید یا عمری بس دراز یابد.

پيرمرد پنهانى به پسر خود گفت: تو از جلو مقدارى کاه بريز تا اسبها از سفيدى آنها راه را شناخته و حرکت کنند. اگر در جاده هراز به سمت آمل در حرکت باشید در فاصله ۲۵ کیلومتری از آمل، میتوانید این روستا را مشاهده کنید. در حقیقت دره هریرود در بین کهسان و دهنه ذوالفقار و حتی بعد ازآن هم عبارت از چندین تنگنا و حوزه است . دره مالمیر و باغ سماق لو که از مناطق زیبای استان به شمار میروند در این منطقه واقع اند.

طبس سرزمینی پر از شگفتی و غافلگیری است که طبیعتی منحصربهفرد دارد؛ آبادیهایی که در دل کویر متولد شدهاند، پلیکانهایی که در شهر خانه دارند، پرتقالهایی که زیر درختان نخل جای خوش کردهاند و چشمههای آب گرمی که حیات بخش خشکیهای روزگار آن حوالیاند. ۷۶ـ احمد ملیکی فرزند محمدنقی متولد ۱۳۴۴ تاریخ شهادت ۱۶/۷/۶۱ در عملیات مسلم بن عقیل شهید شد. ۶۳. ↑ ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۱۶، ص۳۳۹-۴۳۴، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۱۵۱۴۲۱/ ۱۹۹۵۲۰۰۱. ۱۰۷. ↑ حسن بن علی سقاف، القولالعطر فی نبوة سیدناالخضر، ج۱، ص۳، عَمّان ۱۴۱۳/۱۹۹۲. ۹۴. ↑ عبداللّه بن محمد نجمرازی، مرصادالعباد، ج۱، ص۲۳۹، چاپ محمدامین ریاحی، تهران ۱۳۶۵ش.

۹۳. ↑ عبداللّه بن محمد نجمرازی، مرصادالعباد، ج۱، ص۲۳۶ـ۲۳۹، چاپ محمدامین ریاحی، تهران ۱۳۶۵ش. ۷۷. ↑ پل نویا، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ج۱، ص۷۲، ترجمه اسماعیل سعادت، تهران ۱۳۷۳ش. ۸۳. ↑ محمد بن ابراهیم عطار، تذکرةالاولیاء، ص۱۰۳، چاپ محمد استعلامی، تهران ۱۳۶۰ش. ۷۹. ↑ جلالالدین محمد بن محمد مولوی، ج۵، ص۲۴۶، بیت ۲۶۷۳۴، کلیات شمس، یا، دیوان کبیر، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، تهران ۱۳۵۵ش. ۸۰. ↑ جلالالدین محمد بن محمد مولوی، ج۱، ص۲۳۸، بیت ۴۳۱۵ـ۴۳۱۶، کلیات شمس، یا، دیوان کبیر، چاپ بدیعالزمان فروزانفر، تهران ۱۳۵۵ش.

سایر تفریحات توچال بام تهران شامل سنگ نوردی، بانجی جامپینگ، باشگاه بگ جامپ، باشگاه تنیس و غیره هستند. ۸۶. ↑ علی بن عثمان هجویری، کشفالمحجوب، ج۱، ص۱۳۰، چاپ و ژوکوفسکی، لنینگراد ۱۹۲۶، چاپ افست تهران ۱۳۵۸ش. ۶۷. ↑ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج۱، ص۳۸۵، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸. ۶۹. ↑ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج۱، ص۳۹۷، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸. ۹۹. ↑ حیدر بن علی آملی، قسم جداول، ج۱، ج۱، ص۸، ص۱۸۱، المقدمات من کتاب نصالنصوص فی شرح فصوص الحکم لمحییالدین ابن العربی، ج ۱، چاپ هانری کوربن و عثمان اسماعیل یحیی، تهران ۱۳۵۳ش.

۹۸. ↑ علی بن عثمان هجویری، کشفالمحجوب، ج۱، ص۳۰۳ـ۳۰۴، چاپ و ژوکوفسکی، لنینگراد ۱۹۲۶، چاپ افست تهران ۱۳۵۸ش. ۶۸. ↑ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج۱، ص۳۹۰، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸. ۷۰. ↑ ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج۱، ص۴۰۲-۴۰۳، چاپ علی شیری، بیروت ۱۴۰۸/۱۹۸۸. ۹۲. ↑ جلالالدین محمد بن محمد مولوی، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد الین نیکلسون، ج ۲، دفتر۳، بیت ۱۹۶۲ـ۱۹۷۲، چاپ نصراللّه پورجوادی، تهران ۱۳۶۳ش. ۱۰۱. ↑ ابن ابیجمهور، مسلک الافهام و النور المنجی منالظلام، المعروف بمجلی، ص۵۵۱، چاپ سنگی تهران ۱۳۲۹. ۷۶. ↑ حسین بن محمد دیاربکری، تاریخالخمیس فی احوال انفس نفیس، ج۱، ص۱۰۶۱۰۷، (قاهره) ۱۲۸۳/۱۸۶۶، چاپ افست بیروت (بیتا).

دیدگاهتان را بنویسید